Història de Autoretro

Més de 30 anys

de passió pels clàssics

Autoretro 2017

La 34 edició del Saló Internacional del Vehicle Clàssic de Barcelona, AutoRetro 2017, va apostar per l’acció com a complement de l’activitat comercial.  Amb un programa paral·lel, composat per més d’una vintena de propostes per tots els gustos i totes les edats, es va confirmar que el interès pel motor clàssic es renova generacionalment.

AutoRetro 2017 es va celebrar del 16 al 19 de novembre a Fira de Barcelona-Montjuïc. Tres espais als peus de la Muntanya Màgica van donar cobertura a aquest esdeveniment: el pavelló 2, on es va ubicar l’AutoRetro 2017. X activitat comercial; el pavelló 1 on es va localitzar el pàrquing dels clàssics; i la plaça del Univers, espai on es van centralitzar les activitats exteriors.

El Saló decà de tots els que se celebren a tota Espanya, que va reunir en aquesta ocasió més de 250 expositors, va mostrar mig miler d’automòbils i motocicletes de totes les èpoques i va concentrar al pàrquing de clàssics al voltant de 1.000 vehicles de particulars en rotació al llarg de les quatre jornades.

AutoRetro va recordar el català Pedro Serra, considerat el millor carrosser espanyol de tots els temps, amb una exposició integrada per una desena de vehicles: el prototip del Dodge Boulevard, recentment rescatat de trenta anys d’abandonament, i  el Dodge Boulevard MM30, el més esportiu de la gama, ambdós considerats les obres culminants de la seva producció; un dels set Pegaso Z102 Cabrio del que va construir-ne la carrosseria per encàrrec de l’enginyer Wifredo Ricart, conseller delegat d’ENASA, i que va suposar el seu reconeixem internacional; tres SEAT 1400, un d’ells en procés de pre-restauració, fruit de l’estreta i fructífera col·laboració que el carrosser desenvolupà amb la firma de Martorell; i una selecció de creatives propostes com un Renault 4/4 cabrio; un Citroën Dyane Coupé, un MG Crazy i un Biscuter Pegasín.

Trenta pilots de les 24 hores de Montjuïc, onze d’ells vencedors d’aquesta mítica prova de resistència, es van reunir dins el marc del Saló per repassar vivències acumulades durant els millors anys d’aquesta competició, entre 1975 i 1981.

Revivim el Rallye Costa Bentment amb els pilots Salvador Serviá i Luis Moya; recordem la fàbrica d’Elizalde amb la presentació del llibre sobre aquesta empresa, obra del historiador Manuel Garriga, i el pilot de motociclisme Ramón Torras; repassem la producció a Espanya de Siata; i parlem sobre la “Pujada al Montseny” amb el periodista Josep Casanovas i el pilot Juan Fernández.

L’oferta expositiva d’AutoRetro va incloure la programació de diverses exposicions monogràfiques com la dels Bombers de Barcelona que van realitzar, a més, una exhibició amb una bomba de vapor de 1896; de Vehicles Militars de l’Associació de Vehicles Històrics i Altes Prestacions; de tractors de la col·lecció del Museu del Tractor d’Època de Castellbisbal; del Paris Dakar; y de Ferrari, per commemorar el 70 aniversari de la marca.

El programa d’activitats va incloure una sèrie d’accions que van involucrar directament als visitants: concentracions de clàssics; pista de slot i circuit de 4x4 off road a escala; Montjuïc Legend Series, programa de desfilades amb vehicles clàssics per l’antic traçat del circuit urbà; i vam arrancar Enceneu els Motors-Start your Engines, una proposta evocadora que ens va permetre sentir la passió pel motor a través dels seus sons.

Autoretro 2016

En 2016 AutoRetro va canviar la seva ubicació al calendari i va avançar la seva celebració al mes de novembre. Per primera vegada, vam dedicar la jornada inaugural als professionals amb l’objectiu de fomentar les sinergies entre restauradors, comercialitzadors, proveïdors i aficionats i incentivar les vendes en el marc de l’esdeveniment.

Entre les moltes propostes que es van mostrar a Barcelona va destacar el Rolls Royce Silver Ghost ‘Roi des Belges’ de 1911. Aquest exclusiu vehicle, valorat en més d’un milió d’euros, té el seu origen en un encàrrec personalitzat de Leopold II, rei dels belgues, d’aquí el seu nom. Fabricat entre 1907 i 1925 (7.842 unitats) va ser el cotxe de luxe de reis, milionaris i famosos, sent l’automòbil més desitjat, equipat i car que podia comprar-se en la seva època. A l’àrea de motocicletes es van poder veure exemplars exclusius i sofisticats de principis del segle XX com una FN Tipo 700 de 1914 o una Motobecane de fabricació francesa de 1924, a més d’una ingent selecció de motos Bultaco, Montesa, Vespa, Lambretta, Norton, Indian, Ossa, Ducati, etc.

En aquesta edició comptem amb la participació activa de les marques SEAT, Porsche i Alfa Romeo i van despertar gran interès les propostes expositives del Museu de la Moto de Barcelona que va presentar una mostra retrospectiva sobre la prova Sis Dies d’Enduro amb diverses unitats de competició com Bultaco Garriga, Ossa 150 2T i Zündapp GS 125, entre d’altres; la promoguda per IED Barcelona Escola Superior de Disseny, anomenada AutoFutura, que donava les claus sobre el transport del demà; i la que va retre homenatge al pilot de motociclisme Víctor Palomo, primer espanyol en guanyar un títol internacional (1976).

El passeig més històric ens el va oferir la Plataforma de Defensa del Patrimoni Històric de Bombers de Barcelona, ​​que ens va presentar una selecció de vehicles de finals del segle XIX i de la primera meitat del XX. En el programa d’activitats paral·leles celebrem una nova edició de les Montjuïc Legend Series; recordem les gimcanes que van inundar les places de pobles i ciutats d’Espanya fins als anys 70; vam posar en marxa la iniciativa Encén els teus Motors-Start your Engines, que ens va permetre sentir la passió pel motor a través dels seus sons; i habilitem un circuit a escala per a exhibicions d’habilitat en terrenys escarpats amb vehicles tot terreny (4x4).

AutoRetro 2015

AutoRetro Barcelona va viure en 2015 el naixement d’una nova època. Després de trenta-un anys al capdavant d’aquesta iniciativa firal, el seu fundador, Fermín Sulé, cedia el testimoni a l’empresa ERMEvents, que assumia la direcció tècnica i organitzativa del XXXII Saló Internacional del Vehicle Clàssic de Barcelona, que es va celebrar del 4 al 7 de desembre del 2015.

Amb una redistribució de l’àrea expositiva, un major protagonisme per als aficionats i un nou emplaçament al Palau 8 de Fira de Barcelona, començava a caminar AutoRetro Barcelona 2015, amb l’objectiu de combinar oportunitats de negoci per al sector professional i empresarial del motor clàssic i la promoció intergeneracional de la història de l’automoció. Més de 20.000 m2 per a fer memòria.

El Saló de Clàssics de Barcelona, ​​degà de quants se celebren a Espanya, va acollir diverses activitats com l’exposició commemorativa del 40 aniversari del Centre Tècnic de Seat, un espai únic a Espanya creat per al desenvolupament integral d’un projecte automobilístic. A l’exposició es van mostrar quatre dels concept-cars més destacats de la companyia espanyola, creats en aquestes instal·lacions i que van avançar algunes de les línies mestres de disseny dels futurs models de la marca.

La proximitat del recinte firal amb la muntanya de Montjuïc va permetre posar en marxa les Montjuïc Legends Series, un conjunt de desfilades de clàssics que van recórrer el traçat de l’antic circuit de velocitat. Uns 200 vehicles van participar en aquesta proposta participativa que va servir per reviure l’experiència de veure una caravana de clàssics per corbes llegendàries com l’Angle de Miramar, la Font del Gat, La Rosaleda o el Teatre Grec.

La concentració de clàssics d’aficionats al llarg de tota l’avinguda Reina Maria Cristina va permetre crear un museu interactiu a l’exterior del recinte, amb l’entrada de més de 2.000 vehicles amb molta història.

El mar també va tenyir el seu protagonisme amb una exposició de retronàutica amb embarcacions Riva de diverses eslores, entre els 5 i els 15 metres. I vam anar de carreres amb l’organització de Historic Endurance per set circuits de curses a Espanya, Portugal, França i Bèlgica.

Entre els molts vehicles en exposició i venda hi havia autèntiques joies del motor. Se’ns acabaran els adjectius per descriure el que van veure els nostres ulls: en automòbils, Jaguar XK140 competició de 1955, Delehaye 135M de 1939, Aston Martin DB2 / 4 MkII de 1957, Porsche 911 de 1965 competició, Isetta de 1957, Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale 1962, una selecció de Seat / FIAT 1400 en versió cabriolet, i un Renault 11 HP de 1908 propietat de l’Ajuntament de Barcelona i conegut popularment com Genoveva, entre d’altres. En motocicletes, Henderson Deluxe de 1928, Quadricicle Peugeot de 1900, Montesa Impala “Kenya”, Indian Daytona Racing de 1919 o la Yamaha YZ 634A – 353 cc de 1972, la primera moto amb la qual la marca japonesa va guanyar una prova del Gran Premi del campionat del món.

Les enquestes realitzades per l’organització per conèixer l’opinió dels visitants van revelar que el 75% dels mateixos estaven molt satisfets amb el Saló; el 86% van destacar la idoneïtat de l’emplaçament; i un 84% van qualificar de molt interessant el material exposat.

AutoRetro 1984

El 7 de novembre de 1984 obria les seves portes, per primera vegada, AutoRetro Barcelona.

Uns 3.500 metres quadrats del Palau Victoria Eugenia a Montjuïc acollien la primera edició del que avui és el Saló de vehicles clàssics més antic d’Espanya.

Capitanejant aquella arriscada aposta estava Fermín Sulé i al front d’ella ha restat durant 31 edicions, consolidant una iniciativa ensenya del motor clàssic a Espanya.

Al llarg dels darrers 31 anys AutoRetro ens ha mostrat la identitat, la cooperació, l’exclusivitat, l’esforç, la innovació etc. essències del esdevenir de la història d’una industria, la del motor, de gran importància pel desplegament econòmic i social d’Espanya.

Dies que falten per Autoretro Barcelona 2018

Day(s)

:

Hour(s)

:

Minute(s)

:

Second(s)

Venda anticipada d'entrades

Pot comprar la seva entrada anticipada i així poder accedir directament sense fer cua a les taquilles.

Galeria d'Imatges

ALTRES ESDEVENIMENTS

 

Pin It on Pinterest

Shares
Malcare WordPress Security